RELIGIUSITAS, PELAYANAN TERBAIK, DAN PROMOSI SEBAGAI FAKTOR KEPUTUSAN NASABAH UNTUK SAVING MONEY DI PERBANKAN SYARIAH
Abstract
Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui religiusitas, pelayanan terbaik, dan promosi sebagai faktor yang memperkuat keputusan nasabah untuk melakukan saving money pada industri perbankan syariah di Jawa Tengah, yang dampaknya juga akan semakin memperkuat industri keuangan syariah di Indonesia. Penelitian berbentuk kuantitatif dan sampel akan diukur menggunakan data primer yang berasal dari kuesioner kepada populasi penelitian yaitu nasabah Industri Bank Syariah yang ada di Jawa Tengah. Hasil penelitian menunjukkan religiusitas, pelayanan dan promosi berpengaruh positif terhadap keputusan nasabah dalam menabung di bank syariah
Downloads
References
Aziz, M. F., & Jayanto, P. Y. (2021b). ANALISIS FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUTUSAN ANGGOTA DALAM MENYIMPAN DANA DI KSPPS KOTA SEMARANG. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(2), 442–455.
Bawono, A., & Oktaviani, M. F. R. (2016). Analisis Pemahaman, Produk, dan Tingkat Religiusitas terhadap Keputusan Mahasiswa IAIN Menjadi Nasabah Bank Syariah Cabang Salatiga. Muqtasid: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 7(1), 29. https://doi.org/10.18326/muqtasid.v7i1.29-53
Darmadiansyah, Rahmawati, E., & Hidayat, N. (2020). Pengaruh Karakteristik Nasabah, Pengetahuan Nasabah, Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Menggunakan Jasa Perbankan Syariah (Studi Pada Bank Kalsel Syariah Banjarmasin). Jurnal Bisnis Dan Pembangunan, 8(1), 30–40.
Daulay, R. (2012). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN BAGI HASIL TERHADAP KEPUTUSAN MENABUNG NASABAH PADA BANK MANDIRI SYARIAH DI KOTA MEDAN. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 12(1). https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.30596%2Fjrab.v12i1.91
De Bruin, L., Roberts-Lombard, M., & De Meyer-Heydenrych, C. (2021). Internal marketing, service quality and perceived customer satisfaction: An Islamic banking perspective. Journal of Islamic Marketing, 12(1), 199–224. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2019-0185
Dwiastuti, N. (2020). Pengaruh Kredit Perbankan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi dan Hubungannya Dengan Kesejahteraan Masyarakat Kabupaten/Kota di Provinsi Kalimantan Barat. Prosiding Seminar Akademik Tahunan Ilmu Ekonomi Dan Studi Pembangunan 2020, 1–216.
Erik Rifad Hendra Putra, & Ade Sofyan Mulazid. (2018). Pengaruh Lokasi, Bagi Hasil dan Promosi terhadap Proses Keputusan Nasabah Menabung di PT Panin Dubai Syariah Bank. Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(1), 1–17.
Ghamry, S., & Shamma, H. M. (2022). Factors influencing customer switching behavior in Islamic banks: evidence from Kuwait. Journal of Islamic Marketing, 13(3), 688–716. https://doi.org/10.1108/JIMA-01-2020-0021
Hati, S. R. H., Fitriasih, R., & Safira, A. (2020). E-textbook piracy behavior: An integration of ethics theory, deterrence theory, and theory of planned behavior. Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 18(1), 1–19. https://doi.org/10.1108/JICES-11-2018-0081
Hutagalung, M. A. K. (2017). Pengaruh Pengetahuan Dan Sikap Terhadap Minat Masyarakat Pada Bank Syariah. Jurnal Al-Qasd, 1(66), 407–418.
Indi, I. (2019). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kecamatan Rappocini Kota Makassar). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–21.
Iskandar. (2017). Pengaruh PendapatanTerhadap Pengeluaran Rumah Tangga Miskin di Kota Langsa 127. Jurnal Samudra Ekonomika, 1(2), 127–134.
Khotimah, N. (2018). ENGARUH RELIGIUSITAS, KEPERCAYAAN, CITRA PERUSAHAAN, DAN SISTEM BAGI HASIL TERHADAP MINAT NASABAH MENABUNG DAN LOYALITAS DI BANK SYARIAH MANDIRI (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Gresik. Jmm17 Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen, 5(01), 37–48. https://doi.org/10.30996/jmm17.v5i01.1712
Maisur, Arfan, M., & Shabri, M. (2015). Pengaruh Prinsip Bagi Hasil, Tingkat Pendapatan, Religiusitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Menabung Nasabah Pada Bank Syariah di Banda Aceh. Jurnal Magister Akuntansi, 4(2), 1–8.
Maisyaroh, D. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Mengajukan Pembiayaan Pensiun Di Pt. Bank Syariah Mandiri Area Pekanbaru. Jurnal Tabarru’: Islamic Banking and Finance, 2(1), 39–49. https://doi.org/10.25299/jtb.2019.vol2(1).3442
Muhammad, A. M., Basha, M. B., & AlHafidh, G. (2020). UAE Islamic banking promotional strategies: an empirical review. Journal of Islamic Marketing, 11(2), 414–431. https://doi.org/10.1108/JIMA-10-2018-0205
Mulia, D., Usman, H., & Parwanto, N. B. (2020). The role of customer intimacy in increasing Islamic bank customer loyalty in using e-banking and m-banking. Journal of Islamic Marketing, 12(6), 1097–1123. https://doi.org/10.1108/JIMA-09-2019-0190
Nastiti, N., Hartono, A., & Ulfah, I. F. (2020). Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Perbankan, Pengetahuan Produk Perbankan, Pengetahuan Pelayanan Perbankan, Dan Pengetahuan Bagi Hasil Terhadap Preferensi Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. ASSET: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(1), 15–25. https://doi.org/10.24269/asset.v1i1.2554
Nurlaeli, I. (2017). PENGARUH FAKTOR BUDAYA, PSIKOLOGI, PELAYANAN, PROMOSI DAN PENGETAHUAN TENTANG PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH MEMILIH BPRS DI BANYUMAS. Islamadina : Jurnal Pemikiran Islam, XVIII(2), 75–106.
Nuruddinia, M., & Rahmawati, I. P. (2021). Fraud Triangle dan Korupsi Pada Pemerintah Daerah di Indonesia. Jurnal Riset Akuntansi & Komputerisasi Akuntansi (JRAK), 12(1), 110–124.
Otoritas Jasa Keuangan, O. (2022). Statistik Perbankan Syariah.
Pramudani, M. P., & Fithria, A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Religiusitas, Kualitas Pelayanan, dan Promosi Terhadap Keputusan Mahasiswa Menabung di Bank Syariah. Syi`ar Iqtishadi : Journal of Islamic Economics, Finance and Banking, 5(2), 207. https://doi.org/10.35448/jiec.v5i2.11614
Pratama, S., Siraj, A., & Yusuf T, M. (2019). Pengaruh Budaya Religius dan Self Regulated Terhadap Perilaku Keagamaan Siswa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 08(02), 331–346.
Putra, B. K., & Hasib, F. F. (2015). Proses Pengambilan Keputusan Nasabah Bank Syariah Dalam Memilih Produk Pembiayaan Kepemilikian Rumah (Studi Kasus Nasabah Bank Muammalat KCI Darmo Surabaya). Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 1(2), 144. https://doi.org/10.20473/vol1iss20142pp144-160
Riyono, & Budiharja, G. E. (2017). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Promosi Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Aqua Di Kota Pati. Jurnal STIE Semarang, 8(2), 92–121.
Senggetang, V., Mandey, S. L., & Moniharapon, S. (2019). Pengaruh Lokasi, Promosi Dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Perumahan Kawanua Emerald City Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 7(1), 881–890.
Sheng, T., & Liu, C. (2010). An empirical study on the effect of e-service quality on online customer satisfaction and loyalty. Nankai Business Review International, 1(3), 273–283. https://doi.org/10.1108/20408741011069205
Siregar, D. L. ; R. R. Y. (2019). Analisis Keputusan Nasabah Menabung : Pendekatan Komponen Dan Model Logistik Studi Kasus Pada Bank Syariah Di Kota Batam. Jurnal AKRAB JUARA, 4(4), 67–72.
Sobarna, N. (2021). Eco-Iqtishodi Analisis Perbedaan Perbankan Syariah Dengan Perbankan Konvensional Eco-Iqtishodi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 3(1), 51–62.
Sudana, I. K., & Yesy Anggreni, N. L. P. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pada Kober Mie Setan (Study Kasus Kober Mie Setan Peguyangan). Jurnal Pendidikan Widyadari, 22(2), 555–561. https://doi.org/10.5281/zenodo.5574445
Sugesti, P., & Hakim, L. (2021). Peran Religiusitas Dalam Memoderasi Disposable Income Dan Pengetahuan Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Al-Mashrafiyah: Jurnal Ekonomi, Keuangan Dan Perbankan Syariah, 5(1), 47–58. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/almashrafiyah/article/view/19956/pdf
Sutardjo, S., Mandey, S. L., Ch, M., & Raintung, . . (2020). The Influence of Lifestyle, Word of Mouth and Endorsement On Purchasing Decisions at GloriusGloriuss Store Manado. 90 Jurnal EMBA, 8(4), 90–99.
Tenkasi, R. R. V., & Zhang, L. (2018). A test of the theory of planned behavior: Influencing behavioral change to go “Green.” Research in Organizational Change and Development, 26, 127–165. https://doi.org/10.1108/S0897-301620180000026004
Urumsah, D., Wicaksono; Aditya Pandu, & Hardinto; Wirawan. (2018). Pentingkah Nilai Religiusitas dan Budaya Organisasi untuk Mengurangi Kecurangan? Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 9(1), 156–172. https://doi.org/10.18202/jamal.2018.04.9010
Wiliasih, R., & Shadrina, F. (2017). Faktor Dominan Yang Memengaruhi Keputusan Nasabah Untuk Menabung Di Bank Syariah, Bprs, Dan Kspps. Nisbah: Jurnal Perbankan Syariah, 3(2), 442. https://doi.org/10.30997/jn.v3i2.911
Zamroni, Z., & Rokhman, W. (2017). Pengaruh Marketing Mix Dan Syariah Compliance Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Bank Umum Syariah Di Kudus. Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 97. https://doi.org/10.21043/equilibrium.v4i1.1840
Zuhirsyan, M., & Nurlinda, N. (2021). Pengaruh Religiusitas, Persepsi Dan Motivasi Nasabah Terhadap Keputusan Memilih Perbankan Syariah. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 2(2), 114–130. https://doi.org/10.46367/jps.v2i2.342
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
User Rights
JSS's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, JSS permits users to copy, distribute, display, and perform the work. Users will also need to attribute authors and JSS on distributing works in the journal.
Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
- Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
- The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
- The right to reproduce the article for own purposes,
- The right to self-archive the article,
- The right to enter into separate, additional contractual arrangements for distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Jurnal STIE SEMARANG).
Co-Authorship
If the article was jointly prepared by other authors, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. JSS will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. JSS will only communicate with the corresponding author.
Royalties
This agreement entitles the author to no royalties or other fees. To such extent as legally permissible, the author waives his or her right to collect royalties relative to the article in respect of any use of the article by JSS.
Miscellaneous
JSS will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. JSS's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.